Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Pierwsze nowe EZT dla Polregio w tej dekadzie? Jest przetarg

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
20-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
20-06-2025
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Pierwsze nowe EZT dla Polregio w tej dekadzie? Jest przetarg
fot. Martyn Janduła
Polregio ogłosiło przetarg na dostawę 4 dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Nowe jednostki elektryczne, których zakup uzyskał dofinansowanie ze środków unijnych, będą obsługiwały połączeń regionalnych w województwie świętokrzyskim. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, pojazdy zostaną dostarczone za mniej niż 3 lata.

Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego” pod koniec marca, zarząd województwa świętokrzyskiego pozytywnie rozpatrzył wniosek Polregio, dotyczący przyznania dofinansowania ze środków unijnych zakupu czterech elektrycznych zespołów trakcyjnych. Chodzi o 47 mln zł, które zostały przyznane w ramach programu Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027. Mając na względzie fiasko planu zakupu 98 nowych EZT w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, jednostki elektryczne przeznaczone do obsługi połączeń w województwie świętokrzyskim będą najpewniej pierwszymi nowymi EZT pozyskanymi przez Polregio w tej dekadzie. W dniu 20 czerwca do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej wpłynęło ogłoszenie o zamówieniu.

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, pojazdy mają zostać dostarczone w ciągu 33 miesięcy, począwszy od daty zawarcia umowy. Głównym kryterium oceny ofert będzie cena – z tego tytułu potencjalni wykonawcy będą mogli uzyskać do 90% punktów. Polregio przewidziało tylko jedno kryterium pozacenowe w postaci okresu gwarancji i rękojmi, przy czym w przypadku zaoferowania okresu minimalnego, wynoszącego 37 miesięcy, żadne dodatkowe punkty nie zostaną przyznane, natomiast na maksymalnych 10% będą mogli liczyć dostawcy, którzy zaoferują okres “od 50 do 52 miesięcy lub więcej”. Oferty będzie można składać do dnia 18 lipca bieżącego roku do godziny 12:00, natomiast ich otwarcie ma nastąpić dwa kwadranse później.

Nowe EZT będą musiały mieć nie mniej niż 104 na miejscach siedzących i jednocześnie co najmniej 120 miejsc stojących, a także 2 miejsca dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim i co najmniej 5 miejsc na rowery. Będą to zatem z całą pewnością pojazdy dwuczłonowe. W przypadku składających się z dwóch członów zespołów trakcyjnych z wózkiem Jacobsa liczba miejsc siedzących oscyluje przeważnie w przedziale 120-130, natomiast w przypadku pojazdów z klasycznym układem wózków może być to nieco więcej (Polregio dopuszcza obydwa rozwiązania). Nowe pojazdy będą rzecz jasna wyposażone w klimatyzację i system monitoringu wizyjnego, a każdy pasażer będzie miał dostęp do gniazdka elektrycznego i USB. Maksymalna prędkość eksploatacyjna nowych pociągów wyniesie 160 km/h. Możliwe będzie ich łączenie w dwuskłady.

Przypomnijmy, że zarząd Polregio poinformował niedawno, że w ciągu najbliższych 5 lat spółka będzie zmuszone wycofać 42% posiadanych pojazdów. Park taborowy Polregio ze średnim wiekiem pojazdu na poziomie 41 lat jest w zasadzie najstarszy w kraju. Do niedawna średni wiek pojazdu był jeszcze wyższy w przypadku PKP SKM w Trójmieście, co jednak zaczęło się zmieniać za sprawą dostaw kolejnych Impulsów 2, dostarczanych samorządowi województwa pomorskiego przez Newag. Skalę taborowej zapaści dobrze obrazuje fakt, iż od usamorządowienia dawnych PKP Przewozów Regionalnych, które miało miejsce pod koniec 2008 roku, spółka zakupiła zaledwie 7 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych – 4 dwuczłonowe Elfy II oraz 3 czteroczłonowe Impulsy.

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Laude Smart Intermodal zamawia dwa Vectrony MS

Tabor i technika

Laude Smart Intermodal zamawia dwa Vectrony MS

Mikołaj Kobryński 16 czerwca 2025

Trwa modernizacja kolejnych ED72

Tabor i technika

Trwa modernizacja kolejnych ED72

inf. pras. Polregio, oprac. MK 12 czerwca 2025

Orlen Kolej wyleasinguje 40 lokomotyw elektrycznych?

Biznes

Orlen Kolej wyleasinguje 40 lokomotyw elektrycznych?

Mikołaj Kobryński 10 czerwca 2025

Kolejnych sześć Impulsów dla Kolei Małopolskich

Tabor i technika

Kolejnych sześć Impulsów dla Kolei Małopolskich

Mikołaj Kobryński 09 czerwca 2025

Zobacz również:

Laude Smart Intermodal zamawia dwa Vectrony MS

Tabor i technika

Laude Smart Intermodal zamawia dwa Vectrony MS

Mikołaj Kobryński 16 czerwca 2025

Trwa modernizacja kolejnych ED72

Tabor i technika

Trwa modernizacja kolejnych ED72

inf. pras. Polregio, oprac. MK 12 czerwca 2025

Orlen Kolej wyleasinguje 40 lokomotyw elektrycznych?

Biznes

Orlen Kolej wyleasinguje 40 lokomotyw elektrycznych?

Mikołaj Kobryński 10 czerwca 2025

Kolejnych sześć Impulsów dla Kolei Małopolskich

Tabor i technika

Kolejnych sześć Impulsów dla Kolei Małopolskich

Mikołaj Kobryński 09 czerwca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5